Onze scoutinggroep

Wat is scouting

Ruim 100.000 jongens en meiden in ons land zijn lid van Scouting. Samen met zo’n 25.000 kaderleden vormen zij de grootste jeugd- en jongerenvereniging van Nederland. Wereldwijd zijn er 32 miljoen Scouts in meer dan 160 landen!

Een afwisselende en plezierige vrijetijdsbesteding, dat is wat Scouting te bieden heeft.

Maar Scouting is meer: naarmate je als jeugdlid ouder wordt en je langer bij Scouting bent, neemt je zelfstandigheid toe; samen spelen en werken wordt gestimuleerd en je persoonlijke ontwikkeling ontplooit zich.

Wie zijn wij?

De Martin Luther King (MLK) groep is dé landscoutinggroep uit Hoorn en bestaat uit circa 100 kinderen en ruim 30 vrijwilligers. De groep is bijna 40 jaar geleden opgericht en heeft in 1986 haar huidige gebouw, genaamd “De Zolder”, betrokken aan het Mandelapark. Dit is bij de Gording in de wijk Hoorn Kersenboogerd.

Geschiedenis

De groep vond haar oorsprong in 1975 toen er een fusie plaats vond tussen verschillende jongens en meiden groepen in Hoorn, waaronder de Franciscus van Xaveriusgroep en de Raphaeltroep.

Tijdens het bestaan van de groep hebben wij al op verschillende locaties in Hoorn ons clubgebouw gehad. Kort na de fusie was er een ruimte bij de katholieke kerk in de Gelderse Steeg. Helaas moest de groep daar al snel vertrekken. Achtereen volgens heeft de groep gedraaid op verschillende locaties waaronder het oude Zusterhuis, achter de Westerdijk in “De Kubus” en ook nog heel even in “De Vlam” naast de ijsbaan. Uiteindelijk kreeg de groep vaste verblijfsruimte in het gebouw “De Pelmolen” aan het Pelmolenpad. Vanaf dat moment werd de groep ook als vereniging ingeschreven.

Opkomsten

Onze opkomsten draaien we in en rondom ons eigen gebouw. Aangezien we maar liefst 7 speltakken hebben, vinden de opkomsten verspreid over de gehele week plaats. Bij iedere speltak verderop in dit boekje kunt u vinden wanneer precies.

Voordat je lid wordt kun je altijd eerst 4 opkomsten mee draaien om te kijken of je het leuk vindt. We vinden het fijn als we weten dat je komt kijken, dus neem eerst even contact op met de teamleider.

Scouting Nederland

Samenwerken, avontuur, respect voor elkaar en de leefomgeving, zelfredzaamheid en ontplooiing zijn hierbij centrale thema’s. Naast de speltakleiding, die wekelijks de programma’s verzorgt, zijn ook de bestuursleden en ouders actief bezig om onze leden een geweldige Scoutingervaring te bezorgen. Onze Scoutinggroep is aangesloten bij de overkoepelende, landelijke organisatie Scouting Nederland, de grootste jeugdorganisatie van Nederland.